Abu Bakar As-Siddiq ra
Nama Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq
R.A. adalah tidak asing lagi bagi sekalian ummat Islam, baik dahulu mahupun
sekarang. Dialah manusia yang dianggap paling teragung dalam sejarah Islam
sesudah Rasulullah S.A.W. Kemuliaan akhlaknya, kemurahan hatinya dalam
mengorbankan harta benda dan kekayaannya, kebijaksanaannya dalam menyelesaikan
masalah ummat, ketenangannya dalam menghadapi kesukaran, kerendahan hatinya
ketika berkuasa serta tutur bahasanya yang lembut lagi menarik adalah sukar
dicari bandingannya baik dahulu mahupun sekarang. Dialah tokoh sahabat
terbilang yang paling akrab dan paling disayangi oleh Rasulullah S.A.W.
Nama
sebenar Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq adalah Abdullah Bin Qahafah. Sebelum
Islam, beliau adalah seorang saudagar yang tersangat kaya serta datangnya dan
keluarga bangsawan yang sangat dihormati oleh masyarakat Quraisy. Bahkan
sebelum memeluk Islam lagi, Abu Bakar telah terkenal sebagai seorang pembesar
Quraisy yang tinggi akhlaknya dan tidak pernah minum arak sebagaimana yang
lazimnya dilakukan oleh pembesar-pembesar Quraisy yang lain.
Dan
segi umur, Saiyidina Abu Bakar R.A. adalah dua tahun lebih muda dan Rasulullah
S.A.W. dan telah menjalin persahabatan yang akrab dengan baginda Rasul lama
sebelum Rasulullah S.A.W. menjadi Rasul. Beliaulah tokoh sahabat besar yang
dianggap paling banyak sekali berkorban harta benda untuk menegakkan agama
Islam di samping Nabi Muhammad S.A.W. Kerana besarnya pengorbanan beliau itulah
Rasulullah S.A.W. pernah mengatakan bahawa Islam telah tegak di atas harta Siti
Khadijah dan pengorbanan Saiyidina Abu Bakar R.A. Adapun gelaran As-Siddiq yang
diberikan kepadanya itu adalah kerana sikapnya yang selalu membenarkan apa
sahaja kata-kata mahupun perbuatan Nabi Muhammad S.A.W. Dalam hal ini elok kita
petik suatu kisah seperti yang diriwayatkan oleh Ibnu Mas'ud yang dicenitakan
sendiri kepadanya oleh Saiyidina Abu Bakar, tentang bagaimana Saiyidina Abu
Bakar R.A. memeluk agama Islam.
Kata
Saiyidina Abu Bakar R.A. ketika menceritakan suatu kisah mengenai dirinya
kepada Ibnu Mas'ud, "Aku pernah mengunjungi seorang tua di negeri Yaman.
Dia rajin membaca kitab-kitab dan mengajar banyak murid. Dia berkata kepadaku:
"Aku
kira tuan datang dari Tanah Haram.
"Benar,
“jawabku.
"Aku
kira tuan berbangsa Quraisy?”
"Benar,”
ujarku lagi.
"Dan
apa yang aku lihat, tuan dan keluarga Bani Taiyim?”
"Benarlah
begitu,” tambahku selanjutnya.
Orang
tua itu terus menyambung, katanya, "Ada satu lagi hal yang hendak aku
tanyakan dari tuan, iaitu tentang diri tuan sendiri. Apakah tak keberatan jika
aku lihat perutmu?
Maka
pada ketika itu aku pun berkata, "Aku keberatan hendak memperlihatkan
selagi tuan tidak nyatakan kepadaku perkara yang sebenarnya.
Maka
ujar orang tua itu, "Aku sebenarnya melihat dalam ilmuku yang benar bahawa
seorang Nabi Allah akan diutus di Tanah Haram. Nabi itu akan dibantu oleh dua
onang sahabatnya, yang seorang masih muda dan seorang lagi sudah separoh umur.
Sahabatnya yang muda itu berani berjuang dalam segenap lapangan dan menjadi
pelindungnya dalam sebarang kesusahan. Sementara yang separoh umur itu putih
kulitnya dan berbadan kurus, ada tahi lalat di perutnya dan ada suatu tanda di
paha kirinya. Apalah salahnya kalau tuan perlihatkan kepadaku.
Maka
sesudah dia berkata itu aku pun membuka pakaianku lalu orang tua itu pun
melihatlah tahi lalat hitam di atas bahagian pusatku seraya berkata, "Demi
Tuhan yang menguasai Kaabah, tuanlah orangnya itu!
Kemudian
orang tua itu pun memberi sedikit nasihat kepadaku. Aku tinggal di Yaman untuk
beberapa waktu kenana mengurusi perniagaanku dan sebelum meninggalkan negeri
itu aku sekali lagi pergi menemui orang tua tersebut untuk mengucapkan selamat
tinggal kepadanya. Kemudian dia lalu bertanya, "Bolehkah tuan menyampaikan
beberapa rangkap syairku?
"Boleh
sahaja, “jawabku.
Setelah
itu aku pun membawa pulang syair-syair itu ke Mekah. Setibanya aku di Mekah,
para pemuda bergegas datang menemuiku seraya berkata, "Adakah engkau tahu
yang sudah terjadi? Maka ujarku pula, "Apakah yang terjadi itu?
Jawab
mereka, "Si yatim Abu Talib kini mengaku menjadi Nabi! Kalaulah tidak
mengingat engkau hai Abu Bakar, sudah lama kami selesaikan dia. Engkaulah
satu-satunya yang kami harapkan untuk menyelesaikannya.
Kemudian
aku pun meminta mereka pulang dahulu sementara aku sendiri pergi menemui
Muhammad. Setelah menemuinya aku pun mengatakan, "Wahai Muhammad, tuan
telah mencemarkan kedudukan keluarga tüan dan aku mendapat tahu tuan
terang-terang telah menyeleweng dari kepercayaan nenek moyang kita.
Maka
ujar baginda, "Bahawa aku adalah Pesuruh Allah yang diutuskan untukmu dan
untuk sekelian ummat!
Aku
pun bertanya kepada baginda, "Apa buktinya?
Jawabnya,
"Orang tua yang engkau temui di Yaman tempoh hari.
Aku
menambah lagi, "Orang tua yang mana satukah yang tuan maksudkan kerana
ramai orang tua yang aku temui di Yaman itu?
Baginda
menyambung, "Orang tua yang mengirimkan untaian syair kepada engkau!
Aku
terkejut mendengarkannya lalu bertanya, "Siapakah yang telah memberitahu
tuan, wahai sahabatku?
Maka
ujar baginda, "Malaikat yang pernah menemui Nabi-nabi sebelumku.
Akhirnya
aku berkata, "Hulurkan tangan tuan, bahawa dengan sesungguhnya aku naik
saksi tiada Tuhan yang kusembah melainkan Allah, dan tuan (Muhammad) sebenarnya
Pesuruh Allah.
Demikianlah
kisah indah yang meriwayatkan bagaimana Islamnya Saiyidina Abu Bakan As-Siddiq.
Dan memanglah menurut riwayat beliau merupakan lelaki yang pertama yang beriman
kepada Rasulullah S.A.W.
Keislaman
Saiyidina Abu Bakan As-Siddiq R.A. telah membawa penganuh besar di kalangan
kaum bangsawan Quraisy kerana dari pengaruh keislamannya itulah maka beberapa
orang pemuda bangsawan Quraisy seperti Saiyidina Uthman Bin Affan, Abdul Rahman
Bin Auf, dan Saad Bin Waqqas menuruti jejak langkahnya. Semenjak beliau memeluk
Islam, Saiyidina Abu Bakan R.A. telah menjadi pembela Islam yang paling utama
serta seorang sahabat yang paling akrab serta paling dicintai oleh Rasulullah S.A.W.
Sebagai memperlihatkan kecintaan baginda terhadap Saiyidina Abu Bakar R.A.,
dapat kita ketahui dan satu dialog yang terjadi antara baginda Rasul dengan
Amru Bin Al As. Amru seorang sahabat Rasulullah S.A.W. pernah suatu hari
menanyakan Rasul, "Siapakah di antara manusia yang paling tuan sayangi?
Baginda menjawab, "Siti Aisyah, dan kalau laki-laki adalah bapanya.
Selain
daripada itu Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq R.A. adalah seonang sahabat yang
terkenal kerana keteguhan imannya, cendas akal, tinggi akhlak, lemah lembut dan
penyantun. Rasulullah S.A.W. pernah menyanjungi sahabatnya itu dengan sabdanya,
"Jika ditimbang iman Abu Bakar As-Siddiq dengan iman sekelian ummat maka
berat lagi iman Abu Bakar. Demikian teguhnya iman Saiyidina Abu Bakar R.A. demi
apakala kita memperhatikan pengertian yang terkandung pada sabda Rasulullah
S.A.W. mengenai dirinya itu. Gelaran AlSiddiq yang dibenikan orang terhadap
diri Saiyidina Abu Bakar R.A. adalah lantaran memandang sikap serta
pendiriannya yang teguh dalam membenarkan serta membela diri Rasulullah S.A.W.
Andainya sekelian ummat manusia akan mendustakan Muhammad S.A.W. Abu Bakar R.A.
akan pasti pula tampil dengan penuh keyakinan untuk membelanya.
Tidak
beberapa lama setelah memeluk agama Islam, Saiyidina Abu Bakar yang terkenal
sebagai saudagar yang kaya itu telah meninggalkan perdagangannya dan
meninggalkan semua usaha peribadi lain-lainnya lalu menyerahkan segenap
kekayaan dan jiwa raganya untuk melakukan penjuangan menegakkan Islam bersama
Nabi Muhammad S.A.W. sehingga oleh kerana kegiatannya maka Agama Islam mendapat
kemegahan dengan Islamnya beberapa pemuda Quraisy yang lain seperti yang telah
disebutkan itu. Beliau telah mengorbankan seluruh hanta bendanya untuk menebus
orang-orang yang ditawan, orang-orang yang ditangkap atau disiksa. Selain
danpada itu beliau juga telah membeli hamba-hamba yang kemudian
dimerdekakannya. Salah seorang hamba yang dibelinya lalu kemudian dibebaskan
yang paling terkenal dalam sejarah ialah Bilal Bin Rabah.
Tatkala
Nabi Muhammad selesai melakukan Isra' dan Mikraj segolongan orang yang kurang
mempercayai apa yang telah dikhabarkan Rasulullah S.A.W. telah pergi menemui
Saiyidina Abu Bakan R.A. untuk mendengarkan apa pendapatnya tentang dakwaan
Muhammad S.A.W. itu. Tujuan kedatangan mereka mendapatkan Abu Bakar R.A. tidak
lain dengan prasangka tentunya Abu Bakar R.A. kali ini akan mendustakan kisah
yang tidak masuk akal pada fikiran mereka itu. Setelah pertanyaan itu
disampaikan kepada Abu Bakar R.A. lalu beliau pun berkata, "Adakah Muhammad
berkata begitu? Sahut mereka, "Benar! Maka ujar Saiyidina Abu Bakar R.A.
"Jika Muhammad berkata begitu maka sungguh benarlah apa yang diceritakan
itu. Lalu mereka pun terus menyambung, "Engkau percaya hai Abu Bakar
bahawa Muhammad sampai ke tanah Syam lebih sebulan perjalanan pulang, di malam
semalam tadi? Maka sahut Abu Bakar sungguh-sungguh, "Benar! Aku percaya!
Malah lebih dari itu aku percaya kepadanya. Aku percaya akan berita dari langit
yg diberitakannya baik pada waktu siang mahupun di waktu malam! Demikian
hebatnya sambutan sahabat yang paling utama itu. Kerana tegas dan teguhnya iman
beliau terhadap agama yang dibawa oleh Muhammad dan terhadap apa yang
dikhabarkan oleh baginda maka beliau telah diberi oleh Rasulullah S.A.W. dengan
gelaran As-Siddiq, entinya yang benar.
Dan
memanglah tidak menghairankan sekali sikap Abu Bakar itu. Beliau telah kenal
akan Muhammad S.A.W. bukan sehari dua, melainkan sudah boleh dikatakan seumur
manusia. Beliau tahu bahawa sahabatnya itu berkata benar, tak pernah bohong;
orang amin. Mustahil baginda akan khianat kepada pengikutnya yang pencaya
kepadanya. Beliau mengimani sahabatnya itu Pesuruh Allah Yang Maha Kuasa,
menerima wahyu danipada Tuhannya. Beliau sudah bertahun-tahun mengikutkan
petunjuk yang diwahyukan oleh Allah kepada sahabatnya itu maka telah teguhlah
iman dalam hatinya.
Tatkala
keadaan kekejaman orang-orang musynikin Quraisy terhadap kaum Muslimin yang
sedikit jumlahnya di Mekah semakin hebat dan membahayakan, Nabi Muhammad S.A.W.
telah mengadakan permusyuaratan di rumah Saiyidina Abu Bakar R.A. untuk mencari
jalan keluar daripada kesulitan yang sedang dihadapi oleh pihak kaum Muslimin.
Ketika itulah Rasulullah S.A.W. menjelaskan kepada Saiyidina Abu Bakar R.A.
bahawa Allah S.W.T. telah memerintahkan baginda supaya melakukan hijrah ke
Madinah serta meminta Saiyidina Abu Bakar R.A. supaya menemaninya dalam
peristiwa hijrah tersebut. Dengan perasaan gembira tanpa sedikit kebimbanganpun
Saiyidina Abu Bakar R.A. menyambut permintaan Rasulullah S.A.W.
Dari
pintu belakang rumah Saiyidina Abu Bakar R.A. Rasulullah S.A.W. bersama-sama
Saiyidina Abu Bakar menuju ke Gunung Tsaur dan bersembunyi di gua yang diberi
nama Gua Tsaur. Pada saat suasana amat kritis, Saiyidina Abu Bakar R.A.
diserang rasa kegelisahan dan cemas kerana khuatir kalau-kalau musuh dapat
mengetahui di mana Rasulullah sedang bensembunyi, maka pada saat itu turun ayat
suci Al Quran dari Surah Taubah yang isinya memuji Saiyidina Abu Bakar
As-Siddiq, sebagai orang kedua sesudah Nabi s,a.w. dalam Gua Tsaur. Dalam pada
itu Rasulullah S.A.W. pun mengerti akan situasi dan kegelisahan sahabatnya itu
yang oleh kerananya Rasul berkata, "Apakah yang menggelisahkanmu, bukankah
Allah menemani kita?
Kemudian
Rasulullah S.A.W., diriwayatkan berkata selanjutnya untuk menghilangkan
kebimbangan Saiyidina Abu Bakar, "Kiranya mereka masuk juga ke dalam gua
ini kita masih dapat melepaskan diri dari pintu belakang itu, ujar Rasul sambil
menunjukkan ke belakang mereka. Saiyidina Abu Bakar R.A. pun menoleh ke belakang.
Betapa terkejutnya beliau bila dilihatnya pintu belakang yang ditunjuk oleh
Rasul itu, padahal pintu tersebut tadinya tidak ada sama sekali. Sebenarnya
kebimbangan Abu Bakar R.A. tatkala di dalam gua itu bukanlah kerana takutkan
nyawanya akan diragut oleh pihak musuh tetapi yang lebih dibimbangkannya ialah
keselamatan jiwa baginda Rasul. Beliau pernah berkata, "Yang saya
bimbangkan bukanlah mengenai diri saya sendiri, kalau saya terbunuh, yang tewas
hanyalah seorang manusia biasa. Tapi andaikata tuan sendiri dapat dibunuhnya
maka yang akan hancur ialah satu cita-cita yang suci murni. Yang akan runtuh
ialah keadilan dan yang akan tegak pula ialah kezaliman.
Ucapan
antara dua orang sahabat tatkala dalam gua itu ada tersebut dalam Al Quran
dalam Surah At-Taubah ayat 40: "Kalau kamu tidak menolongnya (Muhammad)
ketika dia diusir oleh orang-orang kafir (dan kampung halamannya), dalam
keadaan berdua orang sahaja di dalam suatu gua, Di kala itu dia (Muhammad)
berkata kepada sahabat karibnya (Abu Bakar): Jangan engkau berdukacita;
sesungguhnya Tuhan bersama kita. Tuhan menurunkan ketenanganNya kepadanya, dan
dikuatkannya dengan tentera yang tidak kamu lihat. Dan Tuhan menjadikan
perkataan orang yang kafir itu paling rendah dan perkataan Tuhan itu yang amat
tinggi. Dan Tuhan Maha Kuasa dan Bijaksana.
Demikian
satu lagi keistimewaan Saiyidina Abu Bakar AL Siddiq sebagai seorang sahabat
yang sama-sama mengalami kesukaran dan kepahitan bersama-sama Rasulullah dalam
menyampaikan seruan Islam. Saiyidina Abu Bakar R.A. tidak bercerai jauh dengan
baginda Rasul sepanjang hidupnya dan menyertai semua peperangan yang dihadapi
oleh baginda. Beliau bukan sahaja berjuang menegakkan Agama Islam dengan
segenap jiwa raganya bahkan juga dengan harta kekayaannya. Sungguh beliaulah
yang paling banyak sekali berkorban harta untuk menegakkan Agama Islam. Bahkan
seluruh kekayaannya telah habis dipergunakannya untuk kepentingan penjuangan
menegakkan kalimah Allah. Di kalangan para sahabat beliaulah tergolong orang
yang paling murah hati dan dermawan sekali.
Dalam
Perang Tabuk misalnya, Rasulullah S.A.W. telah meminta kepada sekelian kaum
Muslimin agar mengorbankan hartanya pada jalan Allah. Tiba-tiba datanglah
Saiyidina Abu Bakar R.A. membawa seluruh harta bendanya lalu meletakkannya di
antara dua tangan baginda Rasul. Melihat banyaknya harta yang dibawa oleh
Saiyidina Abu Bakar R.A., bagi tujuan jihad itu maka Rasulullah S.A.W. menjadi
terkejut lalu berkata kepadanya:
"Hal
sahabatku yang budiman, kalau sudah semua harta bendamu kau korbankan apa lagi
yang akan engkau tinggalkan buat anak-anak dan isterimu?
Pertanyaan
Rasulullah S.A.W. itu dijawab oleh Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq dengan tenang
sambil tersenyum, ujarnya. "Saya tinggalkan buat mereka Allah dan
RasulNya.
Demikianlah
kehebatan jiwa Saiyidina Abu Bakar AlSiddiq, suatu contoh kemurahan hati yang
memang tidak dijumpai bandingannya di dunia. Memandangkan besarnya pengorbanan
beliau terhadap Islam maka wajarlah kalau Rasulullah bersabda bahawa tegaknya
Agama Islam itu adalah lantaran hanta benda Siti Khadijah dan juga Saiyidina
Abu Bakar As-Siddiq. Tepatlah juga tatkala baginda bersabda bahawa kiranya iman
seluruh ummat ditimbang bersama iman Saiyidina Abu Bakar R.A. maka berat lagi
iman Saiyidina Abu Bakar R.A. Beliau memang manusia luar biasa kebesarannya
yang telah ditakdirkan oleh Allah S.W.T. untuk menjadi teman akrab Rasulullah
s.a.w
Pada
suatu ketika di saat Rasulullah membaca khutbah yang antara lain menyatakan
bahawa kepada seseorang hamba Allah ditawarkan untuk memilih dunia dan memilih
ganjaran yang tersedia di sisi Allah, dan hamba Allah tersebut tidak akan
memilih dunia, melainkan memilih apa yang tersedia di sisi Tuhan... Maka ketika
meñdengar khutbah Nabi demikian itu Saiyidina Abu Bakar R.A. lalu menangis
tersedu-sedu, kenana sedih dan terharu sebab beliau mendengar dan mengerti
bahawa yang dimaksud dalam isi khutbah tersebut ialah bahawa umur kehidupan
Rasul di dunia ini sudah hampir berakhir. Demikian kelebihan Saiyidina Abu
Bakar R.A. di- banding dengan para sahabat yang lain kerana beliaulah yang
mengetahui bahawa umur Rasul hampir dekat.
Keunggulan
beliau dapat dilihat dengan jelas selepas wafatnya Rasulullah S.A.W. di kala
mana ummat Islam hampir-hampir menjadi panik serta tidak percaya kepada
kewafatannya. Bahkan sahabat besar Saiyidina Umar Al Khattab sendiri telah
diselubungi kekacauan fikiran dan tampil ke muka umum sambil mencabar dan
mengugut sesiapa sahaja yang berani mengatakan baginda telah wafat. Ujar Umar
r.a., "Rasulullah tidak wafat, dia hanya pergi menghadap Allah sahaja
seperti perginya Nabi Musa yang telah menghilangkan diri dan kaumnya selama
empat puluh hari, kemudian pulang semula kepada kaumnya setelah
diheboh-hebohkan wafatnya.
Ketika
kegawatan itu berlaku Saiyidina Abu Bakar sedang berada di suatu kampung Al-Sunnah.
Tatkala berita kewafatan Rasulullah itu sampai kepadanya, beliau dengan segera
menuju ke Madinah. Di sana beliau dapati ramai orang sedang benkumpul
mendengarkan pidato Saiyidina Umar Al Khattab tadi. Tanpa lengah-lengah lagi
Saiyidina Abu Bakar terus ke rumah puterinya Siti Aisyah dan di sanalah beliau
dapati tubuh Rasulullah S.A.W. terbujur di satu sudut rumah. Beliau lantas
membuka wajah Rasulullah dan mengucupkannya, sambil benkata, "Wahai,
betapa cantiknya engkau ketika hidup dan betapa cantiknya engkau ketika mati!
Kemudian beliau pun keluar mendapatkan orang ramai yang sedang dalam panik itu
lalu berkata dengan nada yang keras:
"Wahai
kaum Muslimin! Barang siapa yang menyembah Muhammad, maka Muhammad telah mati.
Tetapi barang siapa yang menyembah Allah maka Allah selama-lamanya hidup tidak
mati. Seraya menyambung membacakan sepotong ayat dari Al Qur'an:
"Muhammad
itu tidak lebih dari seorang rasul seperti rasul-rasul yang terdahulu darinya.
Jika ia mati atau terbunuh patutkah kamu berundur ke belakang. Sesiapa yang
surut ke belakang, dia tidak akan membahayai Allah sedikit pun dan sesungguhnya
Allah akan memberi ganjaran kepada orang-orang yang bersyukur.
Sejurus
sahaja mendengar ayat itu, Saiyidina Umar Al Khattab pun terus rebah hingga
barulah beliau dan orang ramai Islam yang telah mendengar pidatonya tadi
mendapat kepastian bahawa Rasulullah sudah wafat. Kaum Muslimin tentunya telah
pernah dengar ayat ini sebelumnya, kerana ayat itu telah turun semasa
peperangan Uhud, ketika Rasulullah S.A.W. telah diberitakan mati terkorban dan
menyebabkan banyak pejuang-pejuang Islam berundur ke Madinah. Tetapi mereka
tidaklah memahami maksud ayat ini seperti yang difahami oleh Saiyidina Abu
Bakar R.A. Ini jelas membuktikan kecerdasan Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq dalam
memahami Islam.
Ketika
Rasulullah S.A.W. wafat, baginda memang tidak meninggalkan pesan tentang siapa
yang patut menggantikan baginda sebagai Khalifah ummat Islam. Tetapi setelah
lama berbincang kaum Muslimin dengan suara ramai memilih Saiydina Abu Bakar
As-Siddiq sebagai Khalifah setelah namanya itu dicalunkan oleh Saiyidina Umar
Ibnul Khattab R.A. Pemilihan ini tentulah tepat sekali kerana pada pandangan
kaum Muslimin memang beliaulah yang paling layak sekali memegang kedudukan itu
memandangkan kelebihan-kelebihannya dari para sahabat yang lain. Apatah lagi
beliaulah yang pernah ditunjuk oleh baginda Rasul semasa hayatnya untuk
menggantikan baginda sebagai imam sembahyang tatkala baginda sedang uzur.
Setelah
dipilih oleh sebahagian besar ummat ketika itu Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq
pun memberikan ucapannya yang terkenal yang antara lainnya baginda berkata:
sekelian ummat! Aku
telah dipilih menjadi pemimpin kamu padahal aku ini bukanlah orang yang terbaik
di antara kamu. Sebab itu jika pemerintahanku baik, maka sokonglah, tetapi jika
tiada baik, maka perbaikilah. Orang yang lemah di antara kamu adalah kuat pada
sisiku hingga aku harus menolongnya mendapatkan haknya, sedang orang yang kuat
di antara kamu adalah lemah pada sisiku, hingga aku harus mengambil hak orang
lain yang berada di sisi nya, untuk dikembalikan kepada yang berhak semula.
Patuhilah kepadaku selama aku patuh kepada Allah dan RasulNya. Akan tetapi jika
aku mendurhakai Allah, maka kamu sekelian tak harus lagi patuh kepadaku.
Aku
dipilih untuk memimpin urusan ini padahal aku enggan menerimanya. Demi Allah
aku ingin benar kalau ada di antaramu orang yang cekap untuk urusan ini.
Ketahuilah jika kamu meminta kepadaku agar aku berbuat sebagai yang telah
dilakukan oleh Rasulullah S.A.W. sungguh aku tidak dapat memperkenankannya,
Rasulullah adalah seorang hamba Allah yang dapat kurnia wahyu dari Tuhan,
kerana itu baginda terpelihara dari kesalahan-kesalahan, sedang aku ini
hanyalah manusia biasa yang tidak ada kelebihannya dari seorangpun juga di
antara kamu.
Ini
adalah satu pembaharuan dalam pemerintahan yang belum pernah dikenali oleh
rakyat jelata kerajaan Rome dan Parsi yang memerintah dunia barat dan timur
ketika itu. Baginda telah mematuhi manifesto politiknya. Baginda hidup seperti
rakyat biasa dan sangat tidak suka didewa-dewakan. Adalah diriwayatkan bahawa
pada satu masa ada orang memanggilnya, "Ya Khalifah Allah! Baginda dengan
segera memintas cakap orang itu dengan katanya:
"Saya
bukan Khalifah Allah, saya hanya Khalifah RasulNya!
Adalah
diriwayatkan bahawa pada keesokan harinya iaitu sehari setelah baginda terpilih
sebagai Khalifah, Saiyidina Abu Bakar R.A. kelihatan membawa barang
perniagaannya ke pasar. Beberapa orang yang melihat itu lalu mendekati baginda,
di antaranya Abu Ubaidah Bin Janrah. Sahabat besar itu mendekati baginda seraya
berkata, "Urusan Khalifah itu tidak boleh dicampuri dengan berniaga! Lalu
Abu Bakar R.A. bertanya, "Jadi dengan apakah aku hidup, dan bagaimana aku
membelanjai rumah tanggaku? Demikian sedihnya nasib yang menimpa Saiyidina Abu
Bakar R.A. sebab walaupun kedudukannya sebagai Kepala Negara namun belum ada
lagi ketetapan untuk bagi seseorang kepala pemenintah Islam memperolehi gaji
dari harta kerajaan.
Keadaan
ini mendapat perhatian dari para sahabat lalu mereka menentukan tunjangan
secukupnya buat baginda dan buat keluarga baginda yang diambil dari Baitul Mal.
Kemudian itu baharulah Khalifah Abu Bakar meninggalkan usaha perniagaannya
kerana hendak memusatkan seluruh tenaganya untuk mengembangkan agama Islam dan
menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang Khalifah. Semasa hertugas sebagai
Khalifah ummat Islam baginda hanya menerima peruntukan sebanyak enam ribu
dirham sahaja setahun iaitu kira-kira lebih kurang 1,200 dolar sahaja setahun.
Peruntukan itu tidak dibelanjakannya untuk keperluan dirinya malahan sebelum
wafatnya baginda telah memerntahkan supaya pendapatannya itu diserahkan kembali
kepada Baitul Mal.
Kebijaksanaan
Abu Bakar R.A. juga ternyata dalam polisinya menyamakan pemberian elaun kepada
orang-orang yang berhak agar mereka tidak dipisahkan oleh jurang-jurang
perbezaan yang jauh agar tidak lahir satu golongan yang mendapat kedudukan yang
lebih istimewa dan golongan-golongan yang lain. Sedangkan baginda sendiri hanya
mengambil sekadar keperluan-keperluan asasi buat diri dan keluarganya.
Sebelum
baginda wafat, kepada Saiyidina Umar Al Khattab baginda telah mewasiatkan agar
jangan menghiraukan jenazahnya nanti bila baginda pulang ke rahmatullah,
melainkan haruslah dia segera mengirim bala tentera ke Iraq untuk membantu Al
Muthanna yang sedang bertempur di Iraq itu. Saiyidina Abu Bakar R.A. tidak lupa
mengingatkan Saiyidina Umar R.A. apa yang dikerjakannya di waktu Rasulullah
wafat dan bagaimana cintanya kepada Rasul dan perhatiannya kepada jenazah
baginda yang suci itu tidak mengabaikannya dan melaksanakan kewajipan biarpun
yang demikian itu amat berat bagi jiwanya. Dengarlah antara lain kata-katanya
kepada Umar Ibnul Khattab R.A.:
"Dengarlah
hai Umar! Apa yang akan kukatakan ini dan laksanakanlah. Aku mengharap akan
kembali ke hadrat Allah hari ini sebab itu sebelum matahari terbit pada esok
hari engkau hendaknya telah mengirim bala hantuan kepada Al Muthanna. Janganlah
hendaknya sesuatu bencana bagaimana pun besarnya dapat melupakan kamu dan
urusan agama dan wasiat Tuhan. Engkau telah melihat apa yang telah ku lakukan
tatkala Rasulullah wafat sedang wafatnya Rasulullah itu adalah satu bencana
yang belum pernah manusia ditimpa bencana yang sebesar itu. Demi Allah,
andaikata di waktu itu aku melalaikan perintah Allah dan RasulNya, tentu kita
telah jatuh dan mendapat siksaan Allah, dan pasti pula kota Madinah ini telah
jadi lautan api.
Dalam
masa pemerintahannya yang singkat Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq yang memerintah
hanya dalam masa dua tahun sahaja itu telah meletakkan asas pembangunan sebuah
pemenintahan Islam yang teguh dan kuat setelah berjaya mengatasi berbagai macam
masalah dalam negeri dengan segala kebijaksanaan dan kewibawaannya. Baginda
telah memenuhi segenap janji-janjinya dan dalam masa dua tahun pemerintahannya
itu telah terbentuk rantai sejarah Islam yang merupakan lembaran-lembaran yang
abadi.
Sungguh
kehidupan Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq adalah penuh dengan nasihat, penuh
dengan ajaran serta kenang-kenangan yang indah mulia. Selama dua tahun
pemerintahannya itu baginda telah berjaya menyusun tiang-tiang pokok dan
kekuatan Islam. Baginda telah membangunkan kekuatan-kekuatan yang penting bagi
memelihara kepercayaan kaum Muslimin dan bagi memelihara keagungan Agama Islam.
Bahkan baginda telah mengakhiri riwayat pemerintahan yang dipimpinnya dengan
menundukkan sebahagian daripada negeri Syam dan sebahagian daripada negeri
Iraq, lalu pulang ke rahmatullah dengan dada yang lapang, ketika umur baginda
menginjak 63 tahun. Baginda dikebumikan di samping makam Rasulullah S.A.W. di
Masjid Madinah. Semoga riwayat serta penjuangan baginda menjadi contoh ibadat
yang murni bagi sekelian kaum Muslimin.
0 coment:
Posting Komentar